20 Kasım Dünya Çocuk Hakları Günü Etkinliği

Author: projegelistirmeofisi | Date: November 19, 2021

20 Kasım’da Çocuk Hakları Günü ile ilgili OMÜ Prof. Dr. Yalçın Taşmektepligil Kapalı Spor Salonunda bir etkinlik gerçekleştirilecektir. Burada 9 farklı atölye yapılması planlanmakta ve her atölyede birden fazla kişi görev alacaktır. Bu etkinlik alanlarında gönüllü olarak görev almak isteyenler linkten formu doldurabilirler.

Şenlik kapsamında açılması planlanan atölyeler ve isimleri aşağıda yer almaktadır:

Atölye 1. Çocuğuz Haklıyız Kazanacağız (Slogan hazırlama atölyesi)

Etkinliğe katılan çocuklara Çocuk Haklarını anlatan bir slogan hazırlayacakları söylenir (Bu slogan Çocuk Haklarını anlatan genel bir şey de olabilir ya da Çocuk Hakları maddelerinden istedikleri bir tanesini seçip onunla ilgili de slogan yapabilirler). Çocukların bu etkinlik için isterlerse yalnız olabilecekleri, isterlerse de başka çocuklarla grup olabilecekleri söylenir (Grup olarak çalışmaları önerilir). Gruplar belli olduktan sonra etkinliğe başlanır. Sloganlar tamamlanınca, alt kısma (ya da istedikleri başka yere) sloganı bulan çocuk ya da çocukların isimleri yazılır. Daha sonra çocuklara sloganın bulunduğu kâğıdı istedikleri şekilde süslemeleri söylenir. Atölye 2. Bugünün Şairleri (Şiir hazırlama atölyesi)

Etkinliğe katılan çocuklar 3’erli gruplara ayrılır. Gruplardan, çocuk haklarını anlatan şiirler yazmaları istenir. Şiirler yazılırken dikkat edilecek noktanın, şiirinin baş harflerinden “çocuk hakları” çıkması istendiği yani Akrostiş şiir yazmaları söylenir (Etkinliği yapan kişi, akrostiş şiiri örneklerle çocuklara açıklar). Her grup şiirini yazdıktan sonra, alt kısma grupta yer alam tüm çocukların isimleri yazılır. Daha sonra gruplardan, şiirleri için bir çerçeve oluşturmaları istenir. Malzemelerle özgün çerçeveler oluşturulur ve içine grupların şiirleri yerleştirilir. Atölye 3. Bunu Biliyor musun? (Poster hazırlama atölyesi)

Etkinliğe katılan çocuklara; “18 yaşına kadar çocukların sahip olduğu bazı hakları vardır. Sizin bu haklarınızı birçok insan kabul eder. Bizim yapmamız gereken, bu hakları bilmeyen diğer çocuklara kendi haklarını öğretmek. Hem sizin hem de diğer çocukların haklarını daha iyi öğrenmeleri için posterler yapmaya ne dersiniz?”. BM Çocuk Hakları Sözleşmesi Maddeleri çocuklarla birlikte incelenir. Her hakkın üzerinde durulur ve örneklerle daha anlaşılır hale getirilir. Ortalama 60 dakikanın sonunda vurgulanmak istenen haklara karar verilir. Katılımcı çocuklar 5’erli gruplara ayrılır ve her gruptan istedikleri malzemeleri kullanarak bir poster hazırlamaları istenir. Atölye 4. Undan heykeller

Etkinliğe katılan çocuklara yoğurma kapları verilir ve tuz, un, tutkal, su karıştırılarak hamur oluşturmaları istenir. Hamurlar istenilen kıvama geldikten sonra, her çocuktan 1 tane çocuk hakkını seçmesi istenir. Çocuklara, seçtikleri hakkı anlatan hamurdan heykeller yapacakları söylenir. İsteyen çocuklar gıda boyalarını kullanarak hamuruna renk katabilir ya da heykellerini yaptıktan sonra sulu boya ile de boyayabilir. Atölye 5. Bizim hikâyemiz

Etkinliğe katılan çocuklar 5’erli gruplara ayrılır. Her gruptan, içinde BM Çocuk Hakları Sözleşmesi 5 maddesinin yer aldığı zarflardan birini seçmeleri istenir. Çocuklardan, seçtikleri zarfların içinden çıkan çocuk hakları maddelerini kullanarak bir hikâye yazmaları istenir. Gruplara, hikâyelerini yazarken, bu hikâyenin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşan bir anlam bütünlüğü içinde yazılması gerektiği belirtilir. Ayrıca her grubun hikâyelerine bir isim bulmaları da hatırlatılır. Atölye 6. Çocuk Hakları TV

Etkinliğe katılan çocuklarla birlikte bir televizyon ekranı hazırlanır ve bu ekran çocukların boyuna uygun bir yere sabitlenir. Etkinliğe katılan çocuklar 4’erli gruplara ayrılır. Her grubun 1 tane çocuk hakları maddesi alması istenir. Gruplara, 30 dakika sürelerinin olduğu ve bu sürede seçtikleri çocuk haklarıyla ilgili istedikleri bir televizyon programı yapmaları söylenir (Dizi, reklam, yarışma gibi televizyon olan herhangi bir program seçilebilir). Programı hazırladıktan sonra her grubun sırayla televizyon ekranın arkasına geçip sunmaları istenir. Sunumlar sırasında video kamera tam karşıya, çocukların dikkatini çok fazla dağıtmayacak şekilde sabitlenir. Ara ara da yine çocukların dikkatini dağıtmayacak şekilde fotoğraf çekilir. Atölye 7. Pankart Hazırlama

Etkinliğe katılan çocuklara bir pankart yapacakları söylenir. Örnek pankartlar çocuklarla birlikte incelendikten sonra, her çocuğun pankart yapmak istediği çocuk hakları maddesini almaları istenir. Daha sonra her çocuğa bir tane A3 boyutundaki kâğıtlar dağıtılır. Çocuklara, seçtikleri maddeye uygun bir slogan yazarak ya da bu maddeyi aynen yazarak da bir pankart oluşturabilecekleri söylenir. Pankartlar oluşturduktan sonra, pankartı yapan çocuğun ismi arka tarafa yazılır. Pankartın alt kısmını tahta çöp stick yapıştırılır. Atölye 8. Elma Ağacı

Etkinliği uygulayan kişi çocuk kılığına girer ve çocukların karşısına çıkar. Çocuklara bir ülkeyi anlatmaya başlar. Bu ülkede sadece çocukların yaşadığını söyler ve hikayeleştirerek devam eder. Bu ülkedeki çocukların, kendi haklarını nasıl bildiklerini ve sahip çıktıklarını örnekler vererek anlatmaya başlar (Örneğin; Tutu isimli çocuk, en çok oyun oynama hakkını seviyor ve derslerini bitirdikten sonra en sevdiği oyunları sırayla oynuyor). Daha sonra çocuklara doğru-yanlış soruları sormaya başlar ve her doğru cevaba karşılık bir tane elma verir. Sorular bittikten sonra çocuklardan, istedikleri gibi bir ağaç çizmeleri ve ağaçlarını çizdikten sonra elde ettikleri elmaları istedikleri gibi yerleştirmeleri istenir. Atölye 9. Bana Yardım Eder Misiniz?

Etkinliği uygulayan kişi çocuklara, kendisinin bir ödevi olduğunu söyler. ödevinin; BM Çocuk Hakları Sözleşmesini anlatan ve ilgi çekici olması gereken bir afiş hazırlamak olduğunu belirtir. Bu ödev puanının okulunu bitirmek için çok önemli olduğunu söyleyerek, çocuklara “Bana yardım eder misiniz?” diye sorar. Çocuklarla birlikte BM Çocuk Hakları Sözleşmesi Maddeleri incelenir ve soru-cevap şeklinde tartışılır. Sözleşmenin en önemli maddeleri belirlenir, not alınır. Bilinmeyen kelimeler ya da maddeler olduğunda, etkinliği uygulayan kişi çocukların yaş ve gelişim seviyelerine uygun olarak açıklamalarda bulunur. Daha sonra belirlenen maddelerle afiş tasarımı yapılır. Afiş tasarımı sırasında; hangi maddelere ilginin daha çok çekilmesi gerektiği, maddelerin yerlerinin nasıl olacağı gibi detaylara çocukların karar vermesi istenir ve afiş tamamlanır.